tisdag 25 september 2012

Fröknäcke

 
 
 
 
 
Recept till 1 plåt:
1 dl solroskärnor
1dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
2 msk pofiber
1msk fiberhusk
0,5 tsk havsalt
50 g osaltat smör
2,5 dl kokande vatten
Flingsalt att strö över

Blanda alla ingredienser utom smöret(hade inte osaltat smör hemma så jag tog det saltade) och vattnet. Smöret smälter du och häll i vattnet och låt det koka upp. Häll det sen över de torra ingredienserna och rör runt. Låt det stå och svälla i typ 10 minuter.
Häll ut smeten på en plåt med bakplåtpapper på och kavla ut den över plåten. Jag la plastfolie på smeten, då gick det riktigt bra. Strö över lite flingsalt(tog havssalt, hade inte flingsalt) och ställ in i ugnen, 150 grader i typ 20 minuter. Då tog jag ut det och skar i fina jämna bitar (eller kanske inte! Blev lite hur som helst med det!) in i ugnen ca 15 minuter till sen drog jag ner värmen till 50 grader så de kunde vara kvar i timmar och "torka" precis som man gör med skorpor.
Det mesta av plåten var klart efter några timmar men några bitar fick vara kvar i ugnen under natten, vågade dock inte ha ugnen på så den slog jag på när jag vaknade.

Det här och liknande recept florerar ju överallt på Internet så jag länkar inte, tog mig friheten att skriva själv! Jag är ju knappast den första, eller den sista, som skriver LCHF recept! Men jag har inte räknat kolhydrater och så, det är ju inte många av dom iaf. Jag är inte super duper strikt, eller tja, det kanske jag är ibland! Men är det gott så äter jag!

Nu kämpar jag med nästa bröd, pannkake bröd i stekpannan med smak av kanel! Blir nog gott och mer mättande än fröknäcket.
Innan jobbet (15-21.30) blir det en repa förbi Lager70 som öppnar i Falun idag!