tisdag 12 november 2013

En stilla undran

Mitt främsta intresse är matlagning och baka. Allt från pulvermos till egna påhittade recept. Jag menar jag tycker ju nästan allt i köket är kul och en fullsmockad kyl och frys gör att jag känner mig rik. Älskar att göra egna fiskpinnar, soppor, gratänger, lchf langos, lökringar, matbröd... you name it. Ibland testar jag att bara göra, utan recept, främst med bakning och idag blev det så med matbröd. Jag värmde min mat i ugnen och insåg samtidigt att jag inte hade bröd att äta. (vilket är bra för mig att kunna ta till dessa dagar då jag har svårt för mat) Så jag slängde ihop lite av varje, inga som helst mått eller recept men jag har ju bakat en hel del genom åren så jag vet ju vad som gifter sig med vad. I mitt lchf bröd blev det idag följande:
mandelmjöl, hasselnötsmjöl, linfrö, solroskärnor, fibrex, fiberhusk, bakpulver, salt och en gnutta kanel. Blandade detta med ägg (4 st.), smetana, grädde, Philadelphia ost och olja. Degen fick stå några minuter och sen ner i en rund form (med bakplåtspapper i) på med lite sesamfrön och havssalt. 225 grader och ingen aning alls hur länge, kollade hur färgen blev bra och kände med sticka så den var klar. SÅ SJUKT GOTT! Det som gjorde susen, pricken över i, tror jag var kanelen. Har gjort kanelbröd förut men i stekpanna, också gott men det här var himla mycket godare. Så detta kommer göras fler ggr, hoppas jag kommer ihåg bara :-)
Så till min undran: varför i hela friden jobbar jag inte med detta?! Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb men varför jobbar jag inte med mitt stora intresse som jag är bra på? Tänk om man kunde få tjäna pengar på det man tycker om att göra varje dag.
Dessa eviga frågor och funderingar....

Idag har jag iaf ätit mer än vad jag gjort söndag och måndag tillsammans. Alltid något. Även om det tog mig 1,5 timme att äta frukost. Det var frukt med rysk yoghurt. En kiwi, ett plommon och ett halvt äpple allt i småbitar. Snacka om kämparanda eller dårskap. Jag vet inte vilket längre. Drack även lite apelsin celsius. Tror det hjälpte upp både humöret och kroppen lite, det var länge sen jag drack det och det är ju så gott.
Mkt värk på em. så ökade medicin med 5 mg. Gav resultat, fortfarande ont men det värsta är borta. Ibland undrar jag om det finns någon medicin överhuvudtaget som kan bemästra min smärta och värk. Ska jag pumpa i kroppen vad som helst? Hur mycket tål den? Jag? När brister det fullständigt och totalt? Nog för att jag är fysiskt tränad men det brukar gå fort utför...

Nu ska frågvisa och trötta jag sova några timmar får vi hoppas. Min blick är tom. Mitt trötta bleka ansikte behöver sol och frisk luft. Hela jag behöver energi och styrka. Just nu utstrålar jag absolut ingenting.